Het einde van KoninginneNach®

De KoninginneNach is dood, lang leve de vernieuwde KoninginneNach

Er komt een einde aan het begrip ‘KoninginneNach’, zo lees ik vandaag in de Volkskrant. Dit spontaan ontstane festival, dat plaatsvindt de avond voor Koninginnedag in Den Haag, is ten onder gegaan aan haar eigen succes. Het festival dat in 2010 meer dan 200.000 bezoekers kon verwelkomen, leverde te veel problemen op voor de stad.

Het festival kan als een echt merk aangeduid worden. Maar zoals een echt merk betaamt, hebben de bezoekers (consumenten) bezit genomen van de ervaring die KoninginneNach heet. Jammer genoeg hebben de andere belanghebbenden, zoals horeca en gemeente, te weinig invloed uit kunnen oefenen om het tij te keren. De gebruikers of een groot deel ervan hebben duidelijk een ander beeld gehad bij KoninginneNach dan dat er bestond in het prille begin en dat aan de het succes ten grondslag lag. De merklevenscyclus van dit merk heeft duidelijk de eliminatiefase bereikt als het aan de gemeente ligt en is toe aan een rebranding operatie. Zowel het product als de naam gaan veranderen. Of dit een succes wordt, is sterk afhankelijk van de wijze waarop de overgang wordt begeleid. Het is zaak dat wel de goede elementen (waarden) van KoninginneNach worden meegenomen naar de nieuwe festivalopzet en de schadelijke waarden achterblijven in het stervende merk.

Ik ben heel benieuwd hoe de gemeente en de locale horeca dit proces gaan insteken en of het een succes wordt. Ik hoop van wel, want KoninginneNach was zeker in de beginjaren een fantastisch feest.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s